?

No account? Create an account
lstipakov's Journal

[Most Recent Entries] [Calendar View] [Friends]

Below are 4 journal entries, after skipping by the 20 most recent ones recorded in lstipakov's LiveJournal:

[ Next 20 >> ]
Sunday, September 9th, 2012
4:42 pm
Työmatka Helsinkiin

Pari viikkoa sitten minulla oli 3 päivän työmatka Helsinkiin. Minun täytyi olla Helsingissä asiakkaan toimistossaan maanantaina aamulla (ilman krapulaa ja vapinaa), joten päätin lentää Helsinkiin sunnuntaina illalla. Ostin liput myös sunnuntaina. Liput Norwegianista olivat yllättävä kalliita - yli 165€ - kalliimpia kuin Finnairista, joten ostin liput Finnairista.

On mukavaa, että Norwegian on alkanut lennot Oulun ja Helsingin välillä. Aikaisemmin hinta oli noin 300€ meno-paluu Finnairilta ja vähän halvempi Blue1:lta. Ainoa halpa tapa matkustaa oli juna, mutta ei ole enää. Kilpailu on hyvä asia, ja nyt on yleensä halvempi matkustaa lentokoneella. Myös Norwegianin lentokoneissa on ilmainen Wi-Fi verkko! Valitettavasti viime aikoina Blue1 on lakannut lentämästä Helsingin ja Oulun välillä, joten hinnat ovat nousseet vähän.

Mitä tavaroita kannattaa ottaa mukaan? No, minä otin lapparin ja puhelimen. Otin vaihtovaatteitakin. En ottanut hammastahnaa eikä partahöylää. Silloin minun ei tarvinnut ajaa partaa, ja luulin, että ei voi kuljettaa hammastahnaa käsilaukussa, koska se on neste. Onneksi sain sen ilmaiseksi hotelissa.

Millä tavalla voi päästä lentokentälle Oulussa? Esimerkiksi bussilla tai taksilla. Uskomatonta, että taksi Linnanmaalta lentokentälle maksaa enemmän kuin lentolippu Oulusta Helsinkiin. Otin bussin, matka kesti 40 minuuttia.

Hotelli Helsingissä oli mukava ja työpaikan lähellä, mutta kallis. Se oli kalliimpi kuin hotelli valtameren rannalla saaressa Thaimaassa. Hotelli kuitenkin oli täynnä ja siellä oli paljon kiinalaisia. On mielenkiintoista, mitä he kaikki tekivät siellä yrityskylässä.

Helsingissä tapasin ranskalaisen ja helsinkiläisen työkaverin. Teimme paljon töitä yhdessä. Iltaisin kävimme ravintoloissa ja baareissa. Eräänä päivänä kävimme baarissa joka on Torni hotellissa. Sieltä on mahtava näkymä, ja voi katsella koko kaupunkia!

Päivät sujuivat hyvin ja aika kului tuloksekkaasti. Palasin Ouluun keskiviikkona.

Posted via LiveJournal app for iPad.

Saturday, September 8th, 2012
12:01 am
Verojen maksaminen

Suomalaiset maksavat paljon veroja. Niin kuin ulkomaalaiset, jotka ovat työskentelemässä Suomessa. Suomessa on progressiivinen vero. Se tarkoittaa, että veroaste riippuu verotettavasta summasta. Verrattuna esimerkiksi Venäjälle, jossa kaikilla on sama veroprosentti - 13 prosenttia.

Muutin Suomeen marraskuussa 2009, ja ensimmäisissä kahdessa kuukaudessa lain mukana minulla oli vain 5 prosenttia veroaste, mutta seuraavasta vuodesta alkaen veroaste on noussut 26,5 prosenttiin, jos minä muistan oikein. Saattaa olla että tammikuussa 2010 olin maksanut enemmän veroa kuin koko työurassa Venäjällä.

Suomessa maksetaan paljon veroja, mutta on helppo näkee, mihin verorahat käytetään. Esimerkiksi, Suomessa on paljon hyviä moottori-, pyörä- ja kävelyteitä. Vain Oulussa, jossa asuu noin 144 000 ihmistä, on yli 600 km pyöräteitä. Sen takia monta ihmistä pääsee töihin pyörällä. Hassua, että Suomi-Venäjä rajatarkastuksessa Venäjän puolella on ilmoitus, joka selittää, minkälainen viisumi kannattaa hankkia venäläisille, jotka haluavat ajaa autolla Pietarista - Murmanskiin Suomen kautta, kosta valitettavasti Venäjällä tiet ovat huonoja.

Sitä paitsi, joukkoliikenne Suomessa toimii hyvin, erityisesti pääkaupunkiseudulla. Muistan, että silloin kun asuin Espoossa Espoonlahdella, pääsin kotoa Kamppiin bussilla 25 minuutissa. Espoonlahdella, joka sijaitsee 20 km Helsingista, busseja kulkee monta kerta tunnissa. Oulussa joukkoliikenne on ikävä kyllä vähän huonompaa - matkaliput ovat kallimpia ja bussit kulkevat harvinnaisemmin, mutta Helskingin verrattuna voi maksaa kortilla.

Minun mielestä on se, että hyvinvointiyhteiskunta on kyllä hyvä ajatus. Esimerkiksi ihmiset, joilla on alkoholi- tai huumeongelmia, saavat tukia valtiolta, ja sen takia heidän ei tarvitse varastaa ja ryöstää, siis yhteiskunta on turvallisempaa. Toisin kuin Venäjällä.

Valitettavasti, Venäjällä ei ole hyvinvointiyhteiskuntaa. Venäjällä on monta ongelmaa, ja yksi niistä on se, että ihmiset eivät halua maksaa veroja. Syy on kehäpäätelmä. Ihmiset eivät maksaa veroja, ja valtiolla ei ole rahaa. Sen takia valtio ei voi toimittaa hyvin elämänlaadun. Ihmiset näkevät, että valtio ei teke mitään, ja eivät maksaa veroja. Ja niin edelleen.

Miten ihmiset eivät maksa veroja? Esimerkiksi, monilla on "harmaa palkka". Se tarkoittaa, että virallinen palkka on pieni, ja eniten rahaa tulee epavirallisesti, kirjekuoressa. Työnantaja ja työntekijä - molemmat ovat tyytyväisiä, koska molemmat maksavat paljon vähemmän veroja. Toki eläke on pieni, mutta kukaan ei välitä - ihmiset eivät luota eläketoimistoihin eikä valtioon.

Jollekin voi tulla mieleen, että Venäjällä on kaikki huono - ei ole totta. Lupaan kirjoittaa tulevaisuudessa, mikä on hyvä. Nyt lopuussa haluaisin sanoa, että minusta verojen maksaminen on niin tärkeä.

Posted via LiveJournal app for iPad.

Sunday, September 2nd, 2012
5:29 pm
Miten vietin tämän kesän
Tänä vuonna kesä oli varmasti myöhässä ja kylmempi kuin viime vuonna. Muistan, että vuosi sitten kävimme uimassa monta kertaa Pyykösjärvessä, mutta tänä vuonna emme käyneet, koska vesi oli kylmää. Muistankin, että viime vuonna käytimme tuuletinta makuuhuoneessamme, koska lämpötilä oli yli 30 astetta.

Tänä kesänä olin töissä melkein koko kesän paitsi 3 viikkoa elokuusta kun olin lomalla. Kesäkuussa ja heinäkuun alussa kävin kieli kurssilla yliopistolla. Kurssi oli tosi intensiivinen, 2 kertaa viikossa ja joka kertaa kesti 3,5 tuntia. Viihdyin siellä, ja minusta se oli helpompaa, kuin odotin.

Elokuun alussa meille tulivat kylään sekä äidini että anoppini hoitamaan lapseni, ja minä vaimoni kanssa lähdimme lomailemaan Thaimaahan. Ensin olimme 3 päivää pääkaupungissa Bangkokissa. Se on niin suuri kaupunki, jonka metropolialuella asuu yli 9 miljoona asukasta, ja minusta se on ylikansoitettu ja likainen. Bangkokissa on paljon viihteitä, ja paljon ihmisiä tykkää siitä.

Sen jälkeen menimme Pohjois-Thaimaahan ja vietimme siellä 4 päivää kaupungissa nimensä Chiang Mai, ja tykkäsin siitä enemmän. Kävimme katsomassa maaseudulla, erilaisissa pyhäkkoissä. Myös kävimme katsomassa kansallispuistossa, jossa asuu vanhoja ja vammaisia norsuja. Tykkäsin tästä puistosta kovasti.

Seuraava kohde oli saari nimensä Koh Chang, joka sijaitsee Etelä-Thaimaassa. Vietimme siellä 5 yötä. Ilma oli yllättävä mahtavaa, aurinko paistoi kirkkaasti ja valtameressä oli lämmintä. Lepäsin meren rannalla ottamassa aurinkoa ja kävin syömässä paikallisissa ravintoloissa, ruoka oli tosi hyvää ja halpaa. Vaimoni piti tästä retken osasta eniten.

Retken viimeinen päivä vietettiin taas Bangkokissa, jossa kävimme syömässä ravintolassa joka on pilvenpiirtäjässä viimeisessä kerroksessa, ruoka maistui hyvältä, vaikka oli minusta kallista.

Kun palasimme takaisin Suomeen, kävin pari kertaa kalastamassa ja pelaamassa jalkapalloa naapurin kanssa. Sitten lauantaina suoritin YKI testin, josta odotan palautetta.

Nyt on Syyskuu ja kesä on loppunut. Sanotaan, että suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen. Ihan totta.
Saturday, August 25th, 2012
11:03 pm
Ensimmäinen kirjoitus
Tänään aamulla suoritin YKI-testin Oulussa. Teksti ymmärtäminen oli helpompi, kuin ajatellin. Kirjoittaminen on ihan OK, puhe ymmärtäminen ja puhuminen vähän vaikea, ainakin minulle. Katsotaan kuuden viikon kuluttua, pääsin vai ei. Toivon, että saan taso 3 kaikissa osissa.

Pumuminen oli yllättävän vaikeampi kuin odotin. Minulle on helpompi puhua ihmisen kanssa niin mieluummin koneen. Myös oli vähän huolissani ja oli vaikea keskittaa.

Huomasinkin, että minun pitää kirjoittaa enemmän. Minä luen, puhun ja kuuntelen paljon (no, ihan tarpeeksi) mutta kirjoitan tosi harvoin. Pitää kehittää kykyä.

Illalla pelasin jalkapalloa (ehkä oikeampi potkupalloa) ystävän kanssa. Oli mahtava asia. Viimeksi pelasin jalkapalloa koulun aikana, ehkä 14 vuotta sitten. Vaimoni tykkää tästä harrastuksestani enemmän kuin oluen juomisesta.